De combinatie autisme en hoogbegaafdheid vormt een uitdaging. Het vraagt een zeer unieke aanpak, want beide pakjes in de rugzak van je kind zijn even belangrijk.
Het lijkt of je kind zich in twee verschillende werelden bevindt. Langs de ene kant kan het heel wat kennis opdoen en heel snel denken. Maar langs de andere kant lijkt het soms zo moeilijk om dagelijkse activiteiten uit te voeren, komen er melt-downs of heb je het gevoel dat je niet kan doordringen. Als ouder of leerkracht zit je met een kind dat een grote afhankelijkheid vertoont, maar langs de andere kan nood heeft aan autonomie. Een kind dat top down denkt, maar ook bottom-up.
Wat is het nu?
De combinatie autisme en hoogbegaafdheid vormt een uitdaging. Het vraagt een zeer unieke aanpak, want beide pakjes in de rugzak van je kind zijn even belangrijk. Maar omdat ze vaak tegenstrijdig zijn, zorgt dat voor veel onzekerheid bij het kind, ouders en leerkrachten. Wat heeft dit kind nu nodig om ten volle te ontwikkelen? Moeten we het inderdaad gaan zoeken binnen het autisme of de hoogbegaafdheid.
Dit verschil tussen beiden is belangrijk om een juiste begeleiding te kunnen uitzetten, maar ook naar het zelfbeeld van een kind. Wanneer er hier duidelijkheid over is, kan een proces van zelfaanvaarding en zelfwaardering starten.
In dit webinar legt Adi Van den Brande uit hoe je autisme en hoogbegaafdheid kan onderscheiden op basis van informatieverwerking. Door op deze manier naar die combinatie te kijken, kan je het verschillende denkpatroon van een kind met autisme in kaart brengen. Dit is immers heel anders dan dit van een louter hoogbegaafd kind.
Wat kan je verwachten?
Uitleg
Waarin is het denkpatroon van een kind met autisme en hoogbegaafdheid anders dan van louter hoogbegaafde kinderen?
Belangrijk: Het gaat in deze webinar niet zozeer over wat je binnen deze combinatie als ondersteuning kan aanbieden. Hiervoor raden we aan persoonlijk contact op te nemen, omdat elk kind zo uniek is.
Praktische tips
Tips om autisme en hoogbegaafdheid uit elkaar te halen. En dus beperkte tips over de aanpak van deze mooie jongeren.
Heldere taal
Gewone, eenvoudige en duidelijk taal met heel veel voorbeelden.
Samenvatting
One-page met alle kaders en belangrijkste tips, zodat je alle informatie kan bijhouden en delen met anderen.
Praktisch
Bij inschrijving krijg je:
- Deelname aan de live-webinar op 19 januari 2026 om 20u. 2u Durend webinar (1u30 uitleg + 30min vragen)
- 7 Dagen replay via persoonlijke link
Expert
Adi Van den Brande, oprichtster van Het Lampje, vertaalt wetenschappelijke kennis in verstaanbare taal, weg van alle clichés. Ze geeft inzicht in hoe autisme (en hoogbegaafdheid) een meerwaarde of een belemmering vormen voor kinderen. Je leert welke tools je kan aanreiken zodat kinderen op hun tempo volgens hun eigenheid kunnen openbloeien en ontwikkelen. Het Lampje maakt de brug tussen onderzoek en praktijk, zodat je als ouder, leerkracht of hulpverlener op een correct onderbouwde manier aan de slag kan met kinderen.
Organisatie: Het Lampje in samenwerking met Huis van het Kind Leuven.
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.