Communicatie
JAARVERSLAG 2024
We willen een Huis van het Kind zijn waar elk gezin terecht kan voor een kwaliteitsvol en geïntegreerd aanbod rond gezins- en opvoedingsondersteuning. We willen dat ouders en professionelen gemakkelijker de weg vinden naar dit aanbod en het logo van Huis van het Kind Leuven herkennen en associëren met kwaliteit. We willen in al onze communicatiekanalen een positieve, preventieve boodschap naar gezinnen brengen, van zwangerschap tot jong ouderschap.
Onze primaire doelgroep bestaat uit ouders met een kinderwens, zwangere koppels, ouders van kinderen van 0 tot 24 jaar of informeel netwerk van deze gezinnen (vb. grootouders, pleegouders,..). We bundelen voor deze doelgroep het aanbod voor gezinnen in Leuven via diverse kanalen (print, online, face to face,..). Onze secundaire doelgroep zijn alle welzijnspartners die de primaire doelgroep kunnen helpen bereiken: eigen medewerkers, vrijwilligers en stagiairs enerzijds - netwerkpartners en hun vrijwilligers en stagiairs anderzijds. Aangezien deze groep zeer divers en versnipperd is (mbt locaties, tijdstippen, mate van betrokkenheid) is het belangrijk om de communicatie te centraliseren zodat een overzicht behouden kan worden in het veelzijdige aanbod.
Website
In het voorjaar van 2023 schakelden we over naar een nieuwe meetomgeving. Daardoor zijn er maar gedeeltelijke cijfers voor 2023, vanaf 11 april. Die telling komt uit op 6.237 gebruikers voor de rest van dat jaar. Om de cijfers toch te vergelijken, bekijken we best een gemiddelde per dag. Voor ‘bezoekers’ was dat 24 in 2023 en 26 in 2025. Zo zien we dat er een stijging van ongeveer 8% was in 2024. Het aantal gebruikers steeg naar 9.400 met in totaal 21.045 sessies en 66.804 pageviews.
Sociale media
Hoewel op Facebook het aantal volgers (5.633) minder snel stijgt (de 409 nieuwe volgers betekenen een vertraging met 3,3%) blijft het bereik toenemen. De gebruikers volgens dus actiever onze content:
- 115.614 bereikte accounts (+ 64,4%)
- 18.838 bezoeken aan onze pagina (+ 29,7%)
- 5.853 reacties, opmerkingen, … (+ 21,3%)
Met Instagram trokken we 243 nieuwe volgers aan, met een nieuw totaal van 1.735 volgers. Nog belangrijker is het toegenomen aantal bezoeken (2.055 of +18,6%). De volgers bekijken veel actiever onze content, want het bereik van de berichten en verhalen steeg met 123,2%). In totaal werd onze content 72.569 keren afgespeeld of weergegeven en kregen we daarbij 1.091 reacties.

Nieuwsbrief voor ouders
In maart 2024 zijn we met een nieuw communicatie-initiatief gestart: een nieuwsbrief voor ouders. Tijdens het eerste jaar hebben al 344 ouders hierop ingetekend. Zij ontvingen 4 nieuwsbrieven over ons aanbod van infomomenten, vormingsreeksen en webinars, naast informatie over onze verschillende deelwerkingen en tips over gezinsactiviteiten in Leuven.
Nieuwsbrieven voor netwerkpartners
We houden onze netwerkpartners via nieuwsbrieven (opgesplitst in drie leeftijdsgroepen en volgens doelgroep) regelmatig op de hoogte van onze netwerkmomenten, activiteiten en infomomenten en informeren hen ook over relevante thema’s, voor zover er een link is met de regio Leuven.
Het aantal verzonden nieuwsbrieven bleef status-quo (76 in 2024 versus 78 in 2023):
- Algemeen: 20
- Zwangerschap, baby, peuter: 13
- Kleuters, lagere school: 11
- Tieners, jongvolwassenen: 9
- Bijzondere zorg: 8
- Vrijwilligers: 5
- Rouw & verlies: 2
- Kirikou & Pakje van je hart: 8
Het aantal geadresseerde steeg met 15% naar 1.847. De nieuwsbrieven worden ook meer geopend (+ 7% naar 36%) en de onderwerpen worden meer aangeklikt en geopend (gemiddelde toename over alle nieuwsbrieven heen van 5,5% naar 17,5%).
Gebruikersevaluatie
Er werden in 2024 in totaal 206 ouders formeel (via de bevraging) bevraagd naar hun ervaring met één van de deelwerkingen van Huis van het Kind, dat is een daling ten opzichte van 2022.
